Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

söndag 12 juni 2011

Ranelid behövs i skoldebatten

Jag måste erkänna en sak. Jag beundrar Björn Ranelid, denne hånade och ofta förlöjligade författare. Jag gillar hans romaner som ofta är svåra nutidsskildringar skrivna med en egenartad språkstil. Jag gillar hans vassa och dräpliga attacker mot olika orätter och fenomen i samhället. Björn Ranelid är en passionerad demokrat som i alla lägen slår underifrån. Ingen sätter sig på honom utan att få en verbal käftsmäll av guds nåde! Det tycker jag är uppfriskande.

Nu har Björn Ranelid givit sig in i skoldebatten. Som ny krönikör i Skolvärlden ska han ge sin bild av skolan. I en intervju talar han om att det krävs en renässans för läsandet i skolan. Han talar om en pågående systematisk fördumningsprocess som tränger undan litteraturen och läsandet. Allt färre läser böcker och allt fler orkar ta sig igenom en skönlitterär bok. Jag stöder helt och hållet Björn Ranelids brandtal för läsandet. Lyssna mer här!

Jag menar att skolan måste vara en verklig pådrivare för ett ökat läsande bland våra barn och unga. Mycket arbete läggs också ned för att våra barn och unga ska lära sig att läsa, knäcka läskoden och öka förståelsen för vad man har läst. Men mycket mer behöver göras för att fördjupa läsandet och se till att litteraturen får en lika naturlig plats i unga människors liv som mobiler, facebook och MTV har. Jag ser fram emot att läsa mer vad Björn Ranelid har att säga i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar