Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 28 mars 2014

Björn Brändewall har fel

I olika sammanhang har folkpartiets Björn Brändewall påstått att Socialdemokraterna och jag "konsekvent säger nej till fler speciallärare". Påstående är felaktigt. Jag tar gärna en tuff politisk debatt med Björn och folkpartiet, men jag accepterar inga lögner. Vi Socialdemokrater vill anställa 1000 fler speciallärare i Sverige. I Kalmar har vi i praktisk handling ökat antalet speciallärare under de senaste åren. Påståendet är alltså falskt.

När jag tillträdde som ordförande efter valet år 2010 hade barn- och ungdomsförvaltningen åtta anställda speciallärare. Nu tre år senare har förvaltningen 16 anställda, vilket alltså är en fördubbling. Och rekryteringarna fortsätter. Den senaste rekryteringen skedde i januari i år.

 

Nationellt har Socialdemokraterna avsatt resurser för att kommunerna ska kunna anställa 1000 fler speciallärare och specialpedagoger. För Kalmars del skulle det motsvara ungefär sju nya heltidstjänster. Vinner vi valet i höst vill vi rikta satsningen på speciallärare till elever som går i lågstadiet. Forskningen visar att elever behöver få stöd så snart som svårigheterna i skolan har upptäckts. Tidiga insatser har störst effekt.

 

I sammanhanget bör nämnas att under de borgerliga regeringsåren har 1000 speciallärare och specialpedagoger och totalt 12 500 pedagogiska tjänster försvunnit ur skolan. Jag undrar vad Björn Brändewall har att säga om det?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar