Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 6 september 2011

Skolans dag!

Pressmeddelande
2011-09-05

Kommentar med anledning av Lärarnas riksförbund rapport:

- Undersökningen är intressant och ger anledning till oss skolpolitiker att studera resultaten ordentligt. 

- Jag är helt enig med Lärarnas Riksförbund i frågan om att alla skolor måste vara likvärdiga i kvalitet. Oavsett skola ska alla elever garanteras en undervisning i toppklass. Jag vill påstå att Kalmars skolor har en hög kvalitet. Vi är bättre än riksgenomsnittet på flera områden. 

- I Kalmar kommun har vi höga ambitioner. Målet är att vi ska bli en av Sveriges allra bästa skolkommunerna. Alla elever ska nå minst godkänt. Fokus ligger på ökade kunskapsresultat. För att nå dit har vi satsat på en rejäl lönehöjning för lärarna. Jag har också sett till att kommunen numera fördelar resurserna rättvisare så att elever i behov av extra stöd ska få  det. Vi går nu vidare genom en stor kraftsamling kring ett stort förbättringsarbete där målet är att Kalmar ska vara en ledande skolkommun i Svenska, engelska och mattematik. Innan årsskiftet ska kommunfullmäktige anta en utbildningspolitisk vision som sträcker sig fram till 2015. 

- Medborgarna ska veta att jag gör allt för att garantera en hög kvalitet i skolan. Jag är inte nöjd förrän alla barn klarar kunskapsmålen och är behöriga till gymnasieskolan. 

För ytterligare kommentarer ring 070-670 0572

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar