Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

måndag 27 augusti 2012

Akutplatser inom nattis

Kalmar kommun har byggt ut barnomsorgen på obekväm arbetstid ordentligt. Vi har idag tre "nattis" i de stadsdelar som har störst behov. Servicenivån är hög och varsamheten populär/uppskattad både bland barn och föräldrar.

I och med att verksamheten är relativt ny finns det behov av analys över hur framtida behov ska tillgodoses, vilken flexibilitet som krävs samt samtal med föräldrarna om deras behov.

Nyligen skrev Barometern om en förälder som tyckte att öppettiderna inte passade och som ville lämna sitt barn tidigare. Önskemålet var att få lämna barnet på en närliggande förskola några timmar innan nattiset startar. Föräldern önskade även att kommunen skulle ordna med förflyttningen mellan ordinarie förskola och nattiset.

Jag tycker att kommunen ska göra stora ansträngningar för att vara tillmötesgående. Samtidigt kommer det alltid finnas gränser, exempel på önskemål som är svåra att uppfylla av exempelvis ekonomiska skäl. Jag kan inte lägga mig i enskilda fall, där har jag fullt förtroende för att förskolecheferna fattar bästa möjliga beslut. Men övergripande kan jag ha en uppfattning om hur verksamheten bör fungera framåt.

Jag tycker att kommunen ska ha med i sin framtida planeringen att ovanstående önskemål finns hos en del föräldrar. Om och när kommunen öppnar ett nytt nattis bör det skapas någon form av "akutplatser" med helhetslösning, dag och kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar