Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

onsdag 22 augusti 2012

Goda skolresultat ska belönas

Kalmar kommun prioriterar skolans kunskapsuppdrag och tar de sjunkande skolresultaten på största allvar. Allt utvecklingsarbete är inriktat på att ge lärarna förutsättningar att göra ett bra arbete och förbättra undervisningen i klassrummen. Vi vet vart vi vill: Alla elever ska nå kunskapsmålen och mötas av höga förväntningar oavsett bakgrund. År 2015 ska Kalmar kommun tillhöra en av Sveriges absolut bästa skolkommuner.
Ett litet men viktigt steg för att fokusera på huvuduppgiften är beslutet av barn- och ungdomsnämnden att förändra ersättningssystemet. Utgångspunkten är att styra mot ökad kvalitet och belöna skolor som uppnår goda resultat. Nämnden beslutade igår, att vid sidan av skolpengsmodellen, införa en prestationsbaserad resursfördelning. Skolorna ska få ekonomisk ersättning också efter hur bra de lyckas förbättra elevernas resultat och efter hur nöjda föräldrar och elever är med sin skola. Syftet är att skapa en tydlighet kring vad kommunen som skolhuvudman tycker är absolut viktigast och överordnat allt annat: En kunskapsskola där alla elever lyckas och klarar de högt ställda målen.
Kalmar kommun går härmed före andra skolhuvudmän. Oss veterligen finns det ingen annan kommun i Sverige som har infört en prestationsbaserad resursfördelning i skolan. Försöket införs från och med budget 2014 och kommer att utvärderas efter tre år
Konkret innebär förändringen att kommunen tar utgångspunkt i skolornas resultat i de nationella ämnesproven i årskurs 3, 6 och 9. För att undvika tillfälliga svängningar används rullande treårssiffror, det vill säga de tre senaste årens resultat slås ihop. Då utjämnas effekten av variationer i elevkullarna. De skolor som når bäst förbättring i måluppfyllelse tilldelas medel från potten för prestation som initialt sätts till en miljon kronor. Med det här förfaringssättet undviker vi att det uppstår orättvisor mellan skolor som har olika förutsättningar. Alla skolor deltar på lika villkor och prestationen består i att försöka bli bättre jämfört med sina egna tidigare års resultat. Den presentationsbaserade delen kombineras med mätningar av elev- och föräldranöjdheten. Kalmar använder samma nationella frågor som Sveriges kommuner och landsting har i Öppna jämförelser. På så sätt vill vi stimulera skolorna och rektorerna att arbeta mer aktivt för att öka trivseln och nöjdheten bland medborgarna.
 
Den skola som har förbättrat sin måluppfyllelse mest tilldelas dessutom det årliga kvalitetspriset. Genom kvalitetspriset lyfter kommunen fram ett gott skolexempel och ger lärarna på skolan en rejäl belöning som kan satsas på kompetensutveckling eller annat som kommer medarbetarna till del.

1 kommentar:

  1. Spännande att testa nya grepp, men det finns väl även en risk. Även om motivationen ökar att prestera bättre, så minskar ju förutsättningarna (jämfört med de som får extra resurser) att förbättra sig. Spontant känner jag att det blir en omfördelning från de som har störst behov till de som har mindre behov.

    Hur har nämnden resonerat kring detta?

    SvaraRadera