Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 29 oktober 2013

Kulturen i skolan

Idag på morgonen höll jag ett anförande på en kulturkonferens på Brofästet för lärare och representanter för länets kulturarbetare, det var drygt 200 deltagare. Jag sträckte då ut handen till kulturinstitutionerna som finns i Kalmar (Länsmuseet och Byteatern) om stärkt samarbete kring kulturen i förskola/skola. Utgångspunkten tog jag i Ateljén på Konstmuseet där vår uppskattade verksamhet fungerar som en brygga mellan institutionen och barnen/eleverna. Barnen får möta professionella konstnärer och deras verk för att sedan själva låta fantasin skapa. Jag tror faktiskt att vår verksamhet står för flest besökare på hela museet!

Liknande ateljéer eller verksamheter borde kunna skapas på de övriga två kulturinstitutionerna. Jag vill växla upp den del av verksamheten som idag riktas till barnen/eleverna. Ambitionen är att kulturen och de kreativa lärprocesserna verkligen ska pekas ut som vägar för att göra Kalmar till en av landets bästa skolkommuner. Nu är bollen rullad och jag hoppas på en spännande dialog kring denna utsträckta hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar