Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 8 april 2014

Kalmar kommuns grundskola blir stadigt bättre

 Idag presenterar Sveriges kommuner och landsting Öppna jämförelser för grundskolan 2013. Kalmar kommun förbättrar sig inom de flesta områden med ca 20 placeringar och förbättrar sig på samtliga områden förutom ett, matematik i årskurs 6. Kalmar kommun förbättrar sin grundskoleverksamhet jämfört med förra året. De senaste årens fokus på skolans kunskapsuppdrag har gett resultat. 


Sammantaget i SKLs ranking går Kalmar från plats 122 till plats 95. Framför allt förbättrar sig kommunen inom ett av de absolut viktiga områdena; andelen elever som når målen/har behörighet i alla ämnen. Här går Kalmar från plats 111 till plats 66. Det visar att Kalmar kommuns arbete med ökad måluppfyllelse i alla ämnen är framgångsrikt. Och att skolan blir allt bättre på att lyckas i uppdraget att erbjuda en undervisning som är likvärdig, det vill säga ger alla elever möjligheter att nå godkända kunskaper.  

 

Den största förbättringen gör Kalmar kommun när det gäller årskurs 3 och nationella provet i matematik. Kalmar går från plats 276 till plats 19. Det är en kraftfull förbättring som visar att de senaste årens skolutvecklingsarbete har gett tydliga resultat.

 

Det område där Kalmar kommun behöver bli bättre på är meritvärdet. Kalmar går från plats 173 till plats 165. 

Grundskolan behöver se till att varje elev verkligen når så långt som det är möjligt. Skolan får inte vara nöjd med ett E om eleven har potential att komma längre i sin kunskapsutveckling. 

 

Kalmar kommun förbättrar sin grundskoleverksamhet jämfört med förra året. De senaste årens fokus på skolans kunskapsuppdrag har gett resultat. Kalmar kommun går åt rätt håll. Samtidigt är konkurrensen hård om topplaceringarna, en tiondels förändring kan påverka placeringen stort. 

 

För att till år 2015 nå målet att tillhöra en av de 30 bästa skolkommunerna krävs det framför allt att skolan blir ännu bättre på att ge alla elever stöd och motivation att nå så långt som möjligt i kunskapsutvecklingen. Det handlar om att ställa höga förväntningar och ge eleven den hjälp som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar