Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 5 april 2011

Stort lönelyft för lärarna i Kalmar kommun

Idag redovisades resultatet för årets löneförhandling mellan Kalmar kommun, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund. Jag kunde direkt efteråt träffa en nöjd lokal ordförande för lärarförbundet och en lika nöjd ordförande för lärarförbundet nationellt som var på besök i Kalmar.

Resultatet av förhandlingen ger för handen att Kalmar kommun höjer lönerna från och med april månad på 3,54 procent för lärargrupperna.

Med den här satsningen bryter vi trenden i Kalmar kommun och kan säga att vi verkligen prioriterar lärarnas löner. Min förhoppning är att detta ska underlätta i arbetet med att skapa en skola med ökad måluppfyllnad.

Löneförhandlingen innebär att kommunen ger över två procent mer än det nationella huvudavtalet, som ska ge 1,5 procent. För genomsnittsläraren innebär det 864 kronor extra i månaden. Det är 500 kronor extra per lärare än det nationella avtalet. Snittlönen för en 4-9 lärare ökar med 1 112 kronor. Det motsvarar en lönehöjning på 4,27 procent. 

För Lärarförbundets medlemmar ger årets förhandling totalt 3,36 procent och för Lärarnas riksförbund procent 3,7 procent . Av de 3,54 procenten har Barn- och ungdomsförvaltningen fått 3,17 procent från kommunens personaldelegation. Resterande höjning har förvaltningen finansierat genom egna medel.

När jag tillträdde som ordförande i barn- och ungdomsnämnden sa jag att lärarnas löneutveckling är en av de frågor som jag kommer att prioritera särskilt. Mitt mål är att Kalmar kommun ska vara en av Sveriges bästa skolkommuner. Vi vet att välutbildande och skickliga lärare en avgörande roll för elevernas resultat och utveckling. Då krävs det välmotiverade medarbetare.

När jag träffar lärare berättar de ofta samstämmigt att deras arbete upplevs som viktigt och stimulerande, men att lönesättningen inte står i relation till ansvar och utbildning. Jag delar den uppfattningen och menar därför att kommunen som arbetsgivare måste arbeta ännu mer medvetet för att göra läraryrket attraktivare. Jag tycker att läraryrket är ett av de mest betydelsefulla yrkena som finns i ett samhälle.

Sverige har internationellt sett låga lärarlöner, under genomsnittet i OECD. Den senaste löneredovisningen i Kalmar visar att lärarna tjänar under rikssnittet.

Kommunen står dessutom inför stora pensionsavgångar och därmed stora rekryteringsbehov i framtiden. Under den kommande tioårsperioden räknar kommunen med att ha 500 fler förskolebarn och 1 100 fler i grundskolan.

Den rödgröna kommunledningen avsatte i budgeten 8,5-9 miljoner extra i en särskild pott för lokal lönebildning som bland annat skulle gå till höjda lärarlöner. I förhandlingarna har Kalmar kommun prioriterat lärare i årskurserna 4-9. Kommunen har också prioriterat att bryta trenden att våra erfarna lärare, 55+, tidigare har fått lägre löneökning.

Jag hoppas också att Kalmar kommun därmed tar flera steg framåt för att närma oss genomsnittslönerna.

Sverige visar att de flesta kommuner inte lägger mer än miniminivån. Jag tror därför att Kalmar kommun med det här avtalet kommer att tillhöra en av en handfull kommuner som lägger över tre procent. Det är jag nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar