Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

onsdag 5 december 2012

Uppdrag om läxor

 
Idag gav jag barn- och ungdomsförvaltningen i uppdrag att kartlägga om skolan ger eleverna jämlika förutsättningar att klara hemarbetet. Frågan är om det tas tillräcklig hänsyn till elevernas möjligheter och förutsättningar när läxor ges? Och kan skolan, fritidshemmen eller frivilliga krafter göra mer för att stötta läxläsning?

Jag är orolig för att läxorna ibland förstärker segregationen som finns i samhället. Ska eleverna ha läxor är det viktigt att skolan ger läxorna på rätt sätt och att eleverna ges stöd att klara läxläsningen.

Vid skolinspektionens besök i Kalmar i november lyftes frågan om läxor och projektarbeten i skolan. Skolinspektionen undrade vilket stöd skolan ger eleverna för att klara sina läxor. Bakgrunden är att skolan de senaste åren har blivit sämre på likvärdigheten och på att kompensera för barnens skiftande förutsättningar hemifrån. Därtill upplever många föräldrar att barnens hemarbete är betungande eftersom de inte har tillräckligt goda möjligheter att stödja sina barn.
Ambitionen är att ta fram ett diskussionsunderlag till nämnden och rektorsgruppen. Min principiella uppfattning är att det ytterst ska vara lärarna som avgör om läxor ska ges och hur stödet för måluppfyllelse ska utformas, men att det ska finnas genomtänkta skäl till läxorna och att alla elever ska ha möjligheter att klara av hemarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar