Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

torsdag 14 februari 2013

Betyg i lägre åldrar ett märkligt sidospår

Moderaterna föreslår betyg från tredje klass. Jag tycker att betygsfrågan har fått ett alldeles för stort utrymme i skoldebatten. Det finns mig veterligen inget stöd i forskningen som visar att betygsättning av lågstadieelever skulle leda till bättre resultat. Tvärtom finns det uppenbara risker att barn i lägre åldrar har svårt att "ta till sig betyg". Att tro att en siffra eller bokstav gör nån skillnad är att välja ett märkligt sidospår. Min uppfattning är att det är betydligt viktigare att fokusera på vad som händer i klassrummen - hur undervisningen bedrivs och vilket stöd lärarna kan ge de enskilda eleverna. Det är utvecklingen i klassrummen som är intressant, inte nya centrala påhitt. Jag tycker dessutom  attdet är minst sagt underligt och faktiskt rätt så omdömmeslöst att föreslå en ny betygsreform så nära inpå den förra. Skolan behöver arbetsro och möjlighet att implementera de reformer som är beslutade. Moderaternas förslag saknar dessutom stöd bland lärarna. Enligt Lärarnas riksförbund är det endast 8 procent av lärarna som vill se betyg från årskurs 3. Moderaterna borde lyssna mer på lärarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar