Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 6 maj 2011

Inte mer salt i såren!

Idag fick jag svar på min artikel i Barometern om situationen inom moderaterna. Både Malin Petersson och Inger Hilmansson hade fattat pennan.

Jag förstår att Malin Petersson inte vill svara på mina frågor om splittringen inom moderaterna. Det är givetvis besvärligt att olika m-företrädare ger helt olika besked i viktiga sakfrågor som exempelvis skattefrågan. Jag ska därför inte strö salt i såren, utan bara kort konstatera att det faktiskt saknas ett förenat moderat oppositionsalternativ och att idén med en lokal borgerlig allians inte har fullt stöd i moderaterna.

Malin Petersson och Inger Hilmansson försöker i sitt repliksvar att gömma undan sina egna bekymmer genom att attackera den politiska majoriteten i kommunen. Bland annat är de kritiska mot att barnfattigdomen ökar. Det oroar givetvis oss socialdemokrater också. Men orsaken till att utanförskapet har ökat är inte följden av kommunala beslut. Det är resultatet av att den borgerliga regeringen försämrat a-kassan och sjukförsäkringen. Kalmar kommun bedriver sedan flera år ett medvetet arbete för att minska barnfattigdomen, vilket bland annat Majblommans riksförbund har berömt kommunen för. Hade kommunen inte bedrivit detta aktiva arbete hade effekterna av den borgerliga regeringens nedskärningar i trygghetssystemen synts ännu mer i kommunen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar