Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 10 maj 2011

Mycket på gång!

Just nu pågår mycket inom barn- och ungdomsförvaltningen. Idag fick jag exempelvis det glädjande beskedet att vi fick 1,4 miljoner kronor från Kulturrådet för Skapande skola. Pengarna ska användas för åk 1-9 och det finnas ett brett kulturutbud att välja på. Detta visar att kommunen har en ambitiös inriktning och att Kulturrådet ser att vi gör genomarbetade ansökningar.

I morgon ska jag besöka förskolan Pulpeten i Lindsdal. Det är personalen som har bjudit dit mig. Jag ser fram emot att se verksamheten, träffa medarbetarna och förhoppningsvis också få se vad barnen håller på med! Verksamhetsbesöken tillhör guldkanten på uppdraget som ordförande!

På fredag blir det invigning av två nya förskoleavdelningar i Trekanten. Det är avdelningarna Stjärnan och Månen som ska öppnas. Jag ska säga några invigningsord och därefter ska barnen klippa band högtidligt! Det är fantastiskt att se utvecklingen i Kalmar med nya förskolor i varje stadsdel och kommundel. Att kunna erbjuda förskoleplatser i närheten av bostäderna inom rimlig tid är något av det viktigaste en kommun kan göra för barnfamiljerna. Det är viktigt för attraktionskraften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar