Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 25 november 2011

Eleverna behöver engagerade föräldrar

Kunniga och engagerade lärare är obestridligen helt avgörande för elevernas kunskapsutveckling. Men vad betyder föräldrarnas engagemang för att eleverna ska klara skolarbetet? En ny internationell studie visar att föräldraengagemanget är mycket viktigt för hur barnen lyckas i skolan. Elevens skolprestationer avgörs i hög grad av vilket förhållningssätt hemmet har till skolan.

OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) har analyserat 5 000 intervjuer med föräldrar i 14 länder vars barn deltog i kunskapsmätningen PISA år 2009. Analysen visar bland annat att 15-åringar vars föräldrar läste mycket med dem när de var små hade märkbart högre resultat i läsförståelse än jämnåriga som inte fick så många böcker lästa för sig. Skillnaden motsvarar mer än en halv årskurs i kunskap. Analysen visar även att föräldrar som berättar historier för sina barn och pratar med dem om vad som har hänt under dagen därmed påverkar kunskapsutvecklingen positivt.

Det är sedan tidigare väl belagt att barn från socioekonomiskt starka miljöer lyckas bättre i skolan, bland annat för att föräldraengagemanget är större. OECD:s analysen visar dock att resultatskillnaden utifrån tidiga läserfarenheter fortfarande är påfallande när man jämför elever från liknande bakgrund med varandra. Samtidigt vet vi att skolans kompensatoriska förmåga har försämrats. Skolan måste bli bättre på att möta varje barn och lyckas även med de barn som inte har aktiva föräldrar.

Att engagerade föräldrar bidrar till att deras barn lyckas bättre i skolan är kanske inte direkt en nyhet. Men OECDs slutsatser bör ge både skolan och oss föräldrar en tankeställare. Hur engagerat och nyfiket följer vi föräldrar barnens skolgång och vad kan vi göra mer och bättre? Jag tror att vi föräldrar i allmänhet kan bli bättre på att prata om vad som händer i skolan, att vara tydlig med sina förväntningar på barnets skolarbete och att stimulera barnets läsförmåga genom högläsning. Samtidigt bör skolorna och lärarna ställa sig frågan hur de kan hjälpa dagens upptagna föräldrar att bli mer aktiva och engagerade i sina barns skolgång. Skolans viktigaste medspelare är elevernas föräldrar.

Det är viktigt att föräldrarna får stöd att engagera sig i barnens lärande efter skoldagens slut. Föräldrar som är trygga med skolan och som känner att de kan lita på sina barns lärare upp­muntrar och stöttar barnens skolarbete på flera sätt. Föräldrarnas positiva förhållningssätt till skolarbetet gynnar elevernas skolprestationer och ambitionen att Kalmar kommun ska bli en av Sveriges bästa skolkommuner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar