Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

måndag 16 januari 2012

Låt oss diskutera lärarnas administrativa arbetsuppgifter

I Barometern idag (16/1) har jag en debattartikel om lärarnas administrativa arbetsuppgifter. Artikeln går att läsa här nedan:

Så ofta som möjligt – minst en gång i veckan - besöker jag Kalmars skolor, förskolor och fritidshem. Genom att finnas nära barnens vardag, lyssna på föräldrar och lärare ser jag vad som fungerar och vad som brister. I allmänhet håller omsorgen och undervisningen en hög kvalitet. Barnen trivs, utvecklas och lär sig mycket. Samtidigt vet vi att studieresultaten behöver förbättras och att vägen dit framför allt går via att utveckla lärarens arbete i klassrummet.

Här finns mycket att göra visar forskningen. Den internationellt erkända studien "Synligt lärande" pekar på att fokus måste riktas mot att stärka lärarnas profession. Lärarna måste ha förutsättningar att systematiskt utveckla sin undervisning. Det innebär att läraren behöver såväl tid med eleverna som tid för att göra ordentliga förberedelser. Det kräver i sin tur att rektorerna tar sin roll som pedagogiska ledare på fullaste allvar, att de aktivt organiserar och driver på arbetet. I Kalmar har vi mot den bakgrunden beslutat att varje skola och förskola ska ha en strategi för hur pedagogerna ska lära av varandra. Vi vill stimulera fram ett så kallat kollegialt lärande, som exempelvis kan ske genom deltagande på varandras lektioner.

När jag träffar enskilda lärare eller representanter från deras fackliga organisationer framhålls ofta att det administrativa har tagit en allt större del av deras arbetstid. Att för mycket tid ägnas åt administration än till eleverna och undervisningen. Det är ett stressmoment och ett hinder för skolutveckling, menar lärarna. Detta framkom bland annat vid den arbetsmiljöhearing som genomfördes förra året.

Självklart ska lärarna i första hand ägna sin tid åt sitt huvuduppdrag. Jag har förståelse för deras resonemang, även om vi aldrig kan komma ifrån att det måste vara lärarna som exempelvis gör bedömningar av elevernas arbete, skriver utvecklingsplaner och sätter betyg. Jag välkomnar det initiativ som Sveriges kommuner och landsting har tagit. Initiativet går ut på att bjuda in Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund och Skolledarna till en dialog om lärarnas administrativa arbetsuppgifter. Syftet är att skapa en bild över om något kan förenklas, effektiviseras eller tas bort. Jag tänker ta initiativ till att en liknande dialog förs parallellt lokalt här i kommunen.

Jag tror att många av de uppdrag som har en administrativ karaktär kan lösas med relativt enkla medel, till exempel genom att ge alla lärare en personlig dator. Innan jul fattade barn- och ungdomsförvaltningen därför ett beslut om att köpa in bärbara datorer till alla lärare. Enligt en inventering går det idag 350 datorer på 555 lärare. Denna datorbrist skapar köer och bidrar till att skapa en stressig arbetsmiljö ute i lärarrummen. Datorbristen hindrar på så sätt modern skolutveckling och försvårar lärarnas dagliga arbetssituation. IT-satsningen är därför välmotiverad och beräknas kosta cirka 3,6 miljoner kronor. Satsningen inleds under januari månad för lärare i grundskola och särskolan. En motsvarande satsning måste komma tillstånd för förskola och fritidshem förhoppningsvis inom ramen för 2013 års budget.

Jag är beredd att fortsätta lyssna in lärarnas synpunkter när det gäller deras administrativa arbete. Mitt mål är att konstruktivt se till att fokus riktas mot att stärka pedagogernas profession så att deras arbete i klassrummen och i förskolorna kan utvecklas.

Jonas Hellberg (S) - ordförande i barn- och ungdomsnämnden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar