Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

onsdag 11 januari 2012

Tvärt nej att ge fritidspedagoger legitimation

I december skrev jag ett öppet brev till skolministern om att fritidspedagogerna också borde ges en legitimation. Nu har svaret kommit från Jan Björklund. Han säger tvärt nej.

Jag tycker skolministern resonerar fel. Fritidspedagogerna genomför en viktig pedagogisk verksamhet i skolan. Fritidspedagogerna borde kunna ges en yrkeslegitimation precis som lärarna.

I brevsvaret, som är undertecknat av en politisk medarbetare till Björklund, redovisas regeringens syn på frågan. Bland annat argumenterar regeringen att en legitimation vore olämplig eftersom fritidshemmen inte är en skolform och att fritidspedagogerna inte sätter betyg.

Jag tycker att fritidspedagogerna och fritidshemmen behöver uppvärderas och verksamheten kvalitetssäkras. En legitimation för fritidspedagogerna skulle innebära att deras yrkesutövning skulle granskas och att yrket fick en högre status. Fritidspedagogerna har en lång högskoleutbildning. Dessutom gäller läroplanen också för fritidshemmen.
Jag menar att fritidspedagogerna tar ansvar för att planera och genomföra en viktig pedagogisk verksamhet i skolan. Jag tycker därför att utbildningsministern borde ompröva sitt ställningstagande och införa en yrkeslegitimation också för fritidspedagoger. Det vet jag att vi socialdemokrater kommer att arbeta för i riksdagen.

2 kommentarer: