Ikväll antog fullmäktige en utbildningspolitisk vision för åren framåt. Läs gärna mitt anförande:
Ordförande, kommunfullmäktige
Hela det svenska utbildningssystemet står inför utmaningen att vända en situation med år av sjunkande studieresultat.
Här i Kalmar har vi bestämt oss för att lyfta fram förskolan, skolan och fritidshemmen.
Vi säger att Kalmar ska bli en av Sveriges allra bästa skolkommuner. Kalmar ska rankas bland de 30 bästa skolkommunerna i matematik, svenska och engelska senast 2015. Det är ambitiöst. Redan idag når eleverna i Kalmar högre betyg och gymnasiebehörighet än riksgenomsnittet. Vi är överlägset bättre än våra jämförelsekommuner när det gäller grundskola. Det är förstås bra, men nöjda kan vi först vara då alla Kalmarelever når upp till skolans kunskapsmål.
En viktig utgångspunkt för att lyckas är att det finns en tydlig färdriktning. Jag vill därför framhålla att det råder politisk enighet i barn- och ungdomsnämnden och i Södermöre kommundelsnämnd till förslaget till utbildningspolitisk vision. Det är en framgångsfaktor i sig att vi som folkvalda har våra förväntningar tydligt formulerade på dem det berör. Det visar inte minst rektorerna intresse och närvaro här ikväll.
Låt mig peka på fyra viktiga delar i visionen.
1. Vi ska prioritera skolans basuppdrag, det vill säga färdigheterna att läsa, skriva och räkna. Dessa färdigheter är avgörande för att klara alla ämnen. Skolans grundläggande kunskapsuppdrag ställs nu centrum, något som jag vet lärarna har efterfrågat i många år.
2. Skolutvecklingen i Kalmar ska ta sin utgångspunkt i modern skolforskning. Det handlar om tydliga mål, systematiskt uppföljning, ett gediget kvalitetsarbete, höga förväntningar oavsett elevens/barnets bakgrund och inte minst ett tydligt och professionellt ledarskap i förskolan och i klassrummen.
3. Kalmar kommun ska utveckla sin skolverksamhet genom att aktivt jämföra sig andra framgångsrika skolkommuner. Vi knyter arbetet tätt till SKLs Öppna jämförelser. Vi är övertygade att öppna jämförelser och en öppen resultatredovisning är en av huvudstrategierna för att nå framgång.
4. Vi ger varje skola och förskola i uppdrag att ta fram en strategi för hur pedagogerna systematiskt ska lära av varandra. Den internationellt erkända studien "Synligt lärande" pekar på att fokus måste riktas mot att stärka lärarnas profession. I Kalmar vill vi stimulera fram ett så kallat kollegialt lärande, som exempelvis kan ske genom deltagande på varandras lektioner.
Hur ska visionen blir till verklighet och inte stanna vid goda intensioner?
• Framför allt ska det ske genom att använda kraften som finns hos förvaltningens 1400 anställda och genom budgetramen på över 700 miljoner.
• Därtill ska nämnden årligen utarbeta ett utbildningspolitiskt program som ska ge stimulans och ge färdriktning åt utvecklingsarbetet.
• För att sätta skolutvecklingen överst på kommunens dagordning ska även kommunstyrelsen löpande följa förverkligandet av visionen. Skolresultaten är en angelägenhet för hela kommunen, inte enbart för barn- och ungdomsnämnden. Arbetet ska därför följas noggrant av den högsta politiska ledningen.
Sammanfattningsvis: Det svenska utbildningssystemet är i lag ålagd att ge våra barn och unga färdigheter för livet. Förskola, skola och fritidshem gör i huvudsak ett fantastiskt arbete. Men det finns fortfarande alldeles för många barn som faller igenom och inte blir tillräckligt rustade för framtiden. Vi är skyldiga barnen att spänna bågen ytterligare.
Jag vill avslutningsvis yrka bifall till att fullmäktige antar den utbildningspolitiska visionen för Kalmar kommun för åren 2012-2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar