Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

måndag 20 december 2010

Inget fullmäktige för mig - pingu på tv istället!

Jag hade sett fram emot fullmäktige idag. Igår förberedde jag ett inlägg i budgetdebatten. Temat var skolans framgångsfaktorer. Att vi som politiker måste sätta fokus på tydliga mål, ordentlig uppföljning och på ledarskapet i klassrummen. Jag hade också tänkt att välkomna björn brändewall och patrica johanson som bildar trio med mig i barn- och ungdomsnämnden efter årsskiftet. Tyvärr blir detta inte framfört då lillkillen är sjuk här hemma. Det blir att se pingu och äta glass istället! 

Om jag hade varit på fullmäktige hade jag också kommenterat den senaste Pisa-undersökningen. Svenska barn lär sig jämförelsevis sämre och segregationen blir allt tydligare. Med detta som bakgrund vill jag att skolans resursfördelning ska ses över. För att alla barn ska nå målen krävs det en rättvis fördelning av resurserna efter barnens olika behov.

Jag hade också lyft fram behovet av höjda lärarlöner, ökad kvalitet inom fritidshemmen och att kommunen behöver omkring 25 nya förskoleavdelningar de kommande åren. Jag hade med skärpa avslagit sverigedemokraternas förslag att avskaffa modersmålsundetvisningen. För det första vore det ett lagbrott. Skolan är skyldig att bedriva undervisningen. Modersmål är ett eget ämne med egen kursplan. För det andra underlättar ett väl utvecklat modersmål inlärningen av ett nytt språk. Modersmålet handlar om identitet och kompetens. Sverigedemokraterna förstår inte sammanhangen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar