Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

onsdag 1 december 2010

Skolan ska ge alla barn stimulans

Regeringen har föreslagit att det ska införas spetsutbildningar inom grundskolan. Tanken är att särskilt begåvade elever ska ges extra utmaningar. Jag tycker att det är viktigt att skolan och lärarna ger alla elever stimulans och stöd. Elever som har särskilt lätt att lära sig måste få fortsätta att utveckas. Ibland tror jag att skolan är dålig på detta.

Jag är dock mycket kritisk till hur förslaget är utformat. Inrättandet av spetsutbildningar på grundskolenivå skulle förstärka segregationen inom den svenska skolan ytterligare. Detta bekräftas bl.a. genom Skolverkets utvärdering av försöksverksamheten med de gymnasiala spetsutbildningarna där man kommit fram till att: ”Spetseleverna hämtas från en homogen grupp, det handlar till allra största del om elever med svensk bakgrund som kommer från en socioekonomiskt stark miljö”. Skolan som en gemensam mötesplats för alla slags elever skulle ytterligare undergrävas.

Det finns heller inga forskningsresultat som visar att elevernas kunskapsresultat i internationella jämförelser förbättras genom att man inrättar särskilda klasser för särskilt begåvade elever. Länder med tidig uppdelning av eleverna, som Tyskland och England visar inte upp bättre resultat i internationella jämförelser. Tvärtom finns det stöd i forskning för att klasser med en blandning av elever med olika grad av teoretisk kunskapsnivå bidrar till bättre kunskapsresultat för samtliga elever i klassen. Detta beror på den s.k. kamrateffekten som innebär att svagare elever lyfter sig med hjälp av högpresterande elever i klassen och att de sistnämnda i sin tur gynnas av att få möjlighet att hjälpa sina klasskamrater.

I morgon (torsdag) ska jag debattera detta med Björn Brändewall (FP) som är föreslagen till vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden. Debatten sker på radion och universitetets journalistutbildning. Jag ser fram emot att möta Björn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar