Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

torsdag 6 oktober 2011

Jämförelser ska ge skolutveckling

Idag satt både Kalmars kommuns rektorer och politiker på skolbänken. Syftet var att studera jämförelser mellan olika skolkommuner. Konsten att nå förbättrade resultat är att medvetet dra lärdom från andra framgångsrika skolkommuner. Här måste vi bli bättre.
Under två timmar fick rektorer och nämndspolitiker på torsdagen lyssna på en föreläsning utifrån SKLs rapport ”Framgångsrika skolkommuner”. Seminariet hölls på slottet under ledning av Hanna Åkesson, utredare på Sveriges kommuner och landsting (SKL). 

Hanna berättade att SKL har studerat kommuner som under flera år visat bra resultat i skolan eller kommuner som har förbättrat sina resultat. Utifrån detta har SKL kommit fram till åtta framgångsfaktorer.

SKL har sett att framgångsrika skolkommuner:


Rektorerna och vi politiker fick sedan diskutera hur bra Kalmar kommun är på att leva upp till de åtta framgångsfaktorerna.

Min uppfattning är att Kalmar kommun i grunden är en framgångsrik skolkommun. SKLs genomgång visar att vi hävdar oss väl i jämförelse med andra kommuner. Men både politikens och rektorsgruppens uppfattning är att Kalmar kommun måste ta ytterligare steg för en ökad måluppfyllelse. Vi behöver bli bättre på uppföljning och jämförelser. Varje skola och förskola måste utforma strategier för hur pedagogerna systematiskt ska lära av varandra genom exempelvis deltagande på varandras lektioner. Vi behöver utmana Jantelagen och bli bättre på att lyfta fram goda exempel och därigenom inspirera utvecklingsarbetet till fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar