Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 14 oktober 2011

Resa i förintelsens spår

På söndag reser jag till Polen. Jag kommer att delta vid en studieresa i Förintelsens spår. Resan arrangeras av myndigheten Forum för levande historia och vi är en handfull politiker och tjänstemän från kommunen som deltar. Jag ser fram emot resan som innehåller ett späckat program från tidig morgon till sen kväll. Vi kommer att besöka stadsdelar i Warszawa som varit ghetton, se förintelselägret i bland annat Treblinka, se platsen för massavrättningar av polsk civilbefolkning, genomföra grupparbeten och delta i en minnesstund för alla offer.

Jag har aldrig tidigare gjort någon liknande resa. Samtidigt som besöken kommer att vara väldigt intressanta och lärorika, kommer intrycken också att vara oerhört känslomässiga. Grymheten och ondskan bakom detta illdåd  kräver ständig påminnelse och återkommande debatt. Frågan är hur detta ohyggliga kunde ske och vilka lärdomar vi kan dra för framtiden. Jag ser fram emot en resa som kommer ge mig tillfällen för reflektion över livet och mänsklighetens svarta sidor, en resa som kommer att sätta spår i mig som människa för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar