Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

söndag 2 oktober 2011

Om rättvis fördelning efter behov

Debattartikel publicerad i Östran 

Lika chanser i skolan kräver olika stöd

Dagens elever i årskurs 9 ligger på samma kunskapsnivå som 8:orna gjorde för 10 år sedan! Samhällets största utmaning är därför utan tvekan att återupprätta Sverige som en av världens främsta utbildningsnationer. Huvuduppgiften är tveklöst att förbättra måluppfyllelsen och se till att alla elever klarar kunskapskraven.

För att lyckas måste samhället hantera den ökade segregationen som slår igenom obevekligt i skolan. Som det är idag sjunker studieresultaten mest för elever som har sin bakgrund i studieovana hem och som har föräldrar med utländsk bakgrund. Internationella studier visar att den svenska skolan inte klarar av att kompensera elevers bakgrund som tidigare. Sverige ligger i nivå med Tyskland och USA, som ju har utpräglat segregerade skolsystem.

Skolverket rapporterar att det är svårare att få tillgång till stödinsatser i skolor där behoven är som störst, vilket är helt orimligt! Detta är en direkt följd av att många kommuner antingen helt struntar i att ha kompensatoriska fördelningsprinciper eller fördelar alldeles för liten del av resurserna efter olika bakgrundsfaktorer. 40 procent av de mest segregerade kommunerna i Sverige har en lika stor skolpeng för alla barn, trots att behoven är olika.

I Kalmar kommun har barn- och ungdomsnämnden i enighet beslutat att förändra resursfördelningen. Syftet är att bryta segregationen genom att bättre fördela pengarna efter elevernas skiftande behov. Lika chanser kräver som vi vet olika stöd och resurser. I framtiden kommer 20 procent av kommunens skolbudget att fördelas efter socioekonomiska bakgrundsfaktorer till skolorna. Det är en fördubbling jämfört med tidigare. Nämnden kommer att kräva återredovisning och följa upp noggrant så att omfördelningen verkligen leder till ökad måluppfyllelse.

Min utgångspunkt för förändringen är att kommunens skolor måste bli jämlikare. Alla elever, oavsett bakgrund, har rätt att få växa och nå goda resultat. Vi ska ha höga förväntningar på alla elever. Målet är att Kalmar år 2015 ska vara en av Sveriges bästa skolkommuner. Med förändringen i resursfördelningssystemet tas ett viktigt steg i den riktningen. 

Samtidigt är det viktigt att påminnas att skolan inte är isolerad från omvärlden. Arbetslöshet, missbruk och barnfattigdom påverkar lärarnas möjligheter att lyckas. Så för att Kalmars lärare verkligen ska kunna åstadkomma förändring krävs det att samhället i övrigt bedriver ett engagerat arbete för en mer socialt hållbar kommun, mot utanförskap och för framtidstro.

Jonas Hellberg (S)
Ordförande i Barn- och ungdomsnämnden
Kalmar kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar