Inför en fullsatt Kalmarsal (cirka 500) inledde jag på morgonen förskolepersonalens kompetensutvecklingsdag. Dt var en häftig upplevelse! Jag hade fokus på fyra områden som nedan är sammanfattade.
1. Skolans "kris" är inte förskolans kris. Snarare bör förskolans framgångsrika arbete befrukta skolan i högre utsträckning. Jag nämnde bland annat förskolans sätt att att låta barnen närma sig matematiken. Förskolan är det riktigt unika i det svenska skolsystemet. Förskolan är själva ingången till skolan.
2. Den nya skollagen och den reviderade läroplanen för förskolan. Det blir tydligare mål för barnens språkliga utveckling. Samtidigt ska förskolan inte bli skola. Förskolan ska däremot bli ännu bättre på att inom ramen för lek och lärande tillvarata barns lust att utforska och stimulera deras nyfikenhet.
3. Babyboomen i Kalmar är fantastisk! 25 nya förskoleavdelningar behöver byggas. Det ställer krav på omfattande investeringar. För mig är rättigheten till förskoleplats mycket grundläggande. Kommunen måste klara av att tillgodose behoven.
4. Barn har rätt att vara barn. Tyvärr åtsidosetts denna rättighet allt för ofta. Barnfattigdom, missbruk och arbetslöshet påverkar barnen. Jag pratade också om en samhällsdebatt som talar om "hårdare krav" och att det daltas för mycket med barnen. Visst ska barnen har respekt för oss vuxna, men vuxna ska också ha respekt för barnen. Barndomen är ingen transportsträcka. Den har ett värde i sig. Förskolan är en slags fridfull men kraftfull motståndsrörelse för barnens rätt att få vara barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar