Skolriksdagen har givit flera goda idéer och inspiration för mitt politiska uppdrag. Jag har varit på intressanta seminarier, bland annat på ett om framtiden för matematikämnet och ett annat om vad som utmärker en framgångsrik skolkommun.
Jag har också fått lyssna på tal av bland annat skolministern, en professor i pedagogik och SKLs vd som presenterade Öppna jämförelser för grundskolan 2011. Han utmanade Sveriges skolhuvudmän att förbättra matematikresultaten, en utmaning som Kalmar kommun givetvis ska anta! Målet är att Sverige ska vara i top 10 bland OECD-länderna 2015.
Några konkreta idéer att jobba vidare med:
1. KTH bedriver läxhjälp på nätet, en mattecoach för eleverna. Skulle Linneuniversitetets lärarstudenter kunna bidra med något liknande i Kalmar?
2. Den viktigaste framgångsfaktorn är att den yttersta ledningen engagerar sig för att skapa en bättre skola. Borde inte kommunstyrelsen återkommande följa resultatutvecklingen och låta enskilda rektorer redovisa sina strategier för ökad måluppfyllnad?
3. Höga förväntningar - både på elever och lärare - är också grundläggande för att nå framgång. Det är aldrig barnens fel att skolan misslyckas!
4. Skolan måste bli ännu bättre på att följa och ta till sig av forskning och beprövad erfarenhet. Hur kan rektorerna bättre se till att lärarlagen systematiskt får följa utvecklingen och se till att sina resultat diskuteras utifrån den senaste forskningen?
5. Skolan måste bli bättre på att fånga upp barn i svårigheter tidigt. Förskolan och de första åren i grundskolan är de absolut viktigaste för att ge barnen basfärdigheterna. Hur sätter vi in rätt resurser i rätt tid? Och hur följer vi bättre upp insatserna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar