Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

onsdag 19 januari 2011

Det här vill jag säga på S-kongressen

I en debattartikel i Östran den 19/1 beskriver jag kortfattat några av mina tankar inför den kommande partikongressen. Det handlar om att återfå självförtroendet, att inse hur starka socialdemokratins grundläggande värderingar är och att partiet behöver skärpa sin politik för sysselsättning och utbildning.Läs artikeln nedan:

"Jag har blivit nominerad som ombud av min socialdemokratiska lokalförening till den kommande partikongressen. Det är en mycket hedersam nominering eftersom den här partikongressen i stora delar avgör partiets möjligheter att komma tillbaka som den dominerande politiska kraften i svensk politik.
Som jag ser uppgiften som ombud handlar den inte enbart om att välja en ny partiordförande, utan kanske framför allt att ge partiet en ordenlig omstart. Socialdemokratins behöver återupprätta sin självkänsla som har fått en rejäl törn efter katastrofvalet i september förra året.

Jag delar helt och hållet Jan Eliassons uppfattning att det nu är dags att lämna krisdebatten och klagosången bakom sig. För att återfå väljarnas förtroende gäller det att samla arbetarrörelsen kring sina grundläggande värderingar och lägga fast kursen framåt för Sverige. Om jag blir vald till ombud kommer jag att föra fram följande i den framtidsdebatt som kommer att äga rum på kongressen:

Socialdemokratins idéer behövs mer än någonsin på 2000-talet. Det visar inte minst de senaste årens vidgade sociala och ekonomiska klyftor mellan människor. Värderingar som rättvisa, frihet och solidaritet är tidlösa. Jag är övertygad att Socialdemokratin har stora möjligheter att på nytt bli det naturliga alternativet för det breda löntagarintresset.

För att nå tillbaka till denna position behöver framför allt ett ekonomiskt trovärdigt alternativ utformas. Socialdemokratin måste på allvar utmana moderaterna i uppgiften att ta Sverige tillbaka till full sysselsättning.
I god tid innan valet 2014 behöver socialdemokratin presentera en alternativ agenda för hur målet om arbete åt alla ska uppnås i en globaliserad värld. Regeringens nyliberala ekonomiska politik som innebär sänkta löner, sänkt förädlingsvärde och sänkt produktivitet i ekonomin behöver ett socialdemokratiskt svar som både levererar ökad trygghet för löntagarna och ett konkurrenskraftigare näringsliv.

Utöver detta krävs en visionär beskrivning av vilket slags samhälle socialdemokratin vill se de kommande decennierna. Jag menar att den visionen måste ta sin utgångspunkt i barnens villkor. Alla barn måste ha rätten att få utvecklas och nå sin absoluta förmåga utan att hindras av sin familjs sociala och ekonomiska tillhörighet.
De senaste årens samhällsutveckling har lett till sämre uppväxtvillkor för många barn och ungdomar. Allt fler lever i fattiga familjer. Skattesänkningarna och den ekonomiska krisen har lett till nedskärningar i många kommunala verksamheter som är viktiga för unga, exempelvis inom förskolan och på fritids. När inkomstskillnaderna och segregationen växer mellan vuxna, växer också barn och ungas utanförskap.

I detta sammanhang måste socialdemokratin understryka skolans och det livslånga lärandets betydelse. Det finns ingen viktigare social språngbräda - som har förutsättningar att bryta klass- och könsgränser effektivare - än en jämlik skolan som har förmåga att se alla elever. Socialdemokratins stora uppgift är att skapa en modern skola i världsklass som inte låter någon elev lämna utan godkända kunskaper."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar