Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 28 januari 2011

Tillbaka i skolbänken

Igår hade jag en mycket givande dag ute på Barkestorpsskolan. Från 08.00-15.00 var jag ute i klassrummen för att bilda mig en uppfattning om hur en "högstadieskola" fungerar. Schemat var späckat. Jag besökte bland annat förberedelseklassen (nyanlända ungdomar från utlandet) och en hemkunskapslektion. Men framför allt följde jag klass 9B. Jag fick vara med på deras engelskalektion, NO och SO. Det var intressant att höra med eleverna vad de hade för ambitioner och framtidsdrömmar.

Det var över 15 år sedan jag själv slutade i 9:an och tiden har lett till stora förändringar. Framför allt upplevde jag stämningen som snällare och tryggare än från mig egen skoltid. TV4 Kalmar var med och gjorde ett inslag om mitt besök. Se det gärna själv här!

Jag fortsätter min praktik kommande veckor med bland annat besök på Rinkabyholmsskolan, Rocknebyskolan och Djurängens förskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar