Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 8 februari 2011

9A - ger oro och hopp!

Igår såg jag som många andra SVTs program klass 9A. Givetvis ger programmet enbart en bild av skolan. Verkligheten består tack och lov av olika bilder, vilket jag personligen upplevt vid mina verksamhetsbesök. Skoldebatten är aldrig betjänt av förenklingar. Programmet har ändå stora förtjänster. Bland annat skapas en offentlig debatt om skolans framgångsfaktorer, vad det är som skapar förutsättningar för ökad måluppfyllelse.

Helt klart är det nödvändigt att våga utvärdera och utveckla lärarnas undervisning. Många pedagoger är fantastiska, andra behöver mer handfasta råd för att exempelvis skapa kontroll i klassrummet. Särskilt unga nyutexaminerade lärare behöver kanske erfarna råd för att komma in i sitt arbete. Det är viktigt att varje rektor i sin tjänsteutövning tar sig tid till att se sina medarbetare i klassrumsmiljön och fungera som en slags tränare. 9A ger både oro och hopp om skolan!

1 kommentar:

  1. 9A stämmer med mina erfarenheter som lärare i 40 år. Jag behövde verkligen de erfarna lärarnas råd mina första år, men jag tror att jag gjorde mina viktigaste insatser de senare åren - utan officiella uppdrag - då jag stöttade och handledde unga, lovande lärare. De är alla stjärnor idag och det är jag stolt över!

    SvaraRadera