Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

fredag 11 februari 2011

Besök i "verkligheten"

I morse var jag och förvaltningschefen ute i Rockneby för att förhöra oss om den påstådda vikariebristen i förskolan. Barometern hade i en artikel skrivit att förskolor i kommunens ytterområden hade det särskilt besvärligt. Jag hade tidigare förhört mig om situationen och fått en mer nyanserad bild. Att påstå att det råder någon kris eller allmän brist är en överdrift. Exempelvis användes nyligen 50 av 100 tillgängliga vikarier i kommunen, enligt dataprogrammet Timecare som används för att boka och ringa in vikarier. Fortfarande har kommunen också många sökande per förskolelärartjänst. En annons i Rockneby på två förskollärartjänster hade exempelvis 30 sökande, och alla hade full behörighet!

Nu ville jag trots detta ta reda på hur det ser ut i "verkligheten". Rektorn gav en grundlig redovisning. Visst fattas det då och då enstaka vikarier, men överlag får förskolorna i hennes område tag i personal. Hon redovisade hur sjukdomssituationen varit bakåt och mycket riktigt stämde inte denna genomgång överens med hur media rapporterat.

Jag är noga med att inte bagatellisera att det vid tillfällen är svårt att få vikarier och att det kan vara påfrestande. Det får inte vara så att förskollärare eller barnskötare känner att de inte kan vara sjuka från sitt arbete av solidaritet med kollegor och barn. De har samma rätt att vara sjuka som alla andra anställda.

Kalmar kommun ska göra allt som är möjligt för att fullfölja sitt uppdrag att bedriva förskola efter läroplanen. Det pedagogiska uppdraget måste skötas och för detta har rektorerna ansvaret. Jag har hittills inte stött på någon rektor i mitt verksamhetsområde som inte klarar detta.

I framtiden kan man tänka sig att det både blir svårare att rekrytera förskollärare och vikarier. Kalmar kommun måste därför bli ännu mer attraktiv som arbetsgivare. Av den anledningen har vi beslutat att höja ingångslönerna för nya förskollärare med 1000 kronor, till 21 500 kronor. Ambitionen är också att erbjuda fasta tjänster, helst på heltid. Förskolan är inne i ett expansivt skede och många kommer nyanställas de kommande åren.

Jag har också bett förvaltningschefen att se till att kommunen mer aktivt söker upp lärarstudenter på universitetet för att informera om kommunen som arbetsgivare och erbjuda möjligheter till vikariat under studietiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar