Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

torsdag 24 februari 2011

Viktigt med jämförelser

Undersökningen om Sveriges skolkommuner är en av flera jämförelser som jag följer. Olika slags jämförelser är viktiga för att granska och följa upp kvaliteten. Jag har högt ställda mål. Kalmar kommun ska tillhöra en av de bästa skolkommunerna i landet. Fokus ska ligga på ökad måluppfyllelse och rättvis resursfördelning. Jag är inte nöjd förrän alla elever är behöriga till gymnasiet. 

Jag är således heller inte nöjd med den senaste placeringen. Det krävs krafttag, och det är jag beredd att ta. Man ska samtidigt veta att undersökningen baserad på 2009 års siffror. Vi hade då besparingar och sämre måluppfyllelse. 2010 var ett bättre år resultatmässigt. Så redan vid nästa jämförelse borde Kalmar ligga bättre till. 

Politiskt försöker folkpartiet nu ta poänger. Det får man räkna med. Men rätt ska vara rätt. Björn Brändewall gör gällande att skolan skulle ha haft mer resurser vid ett alliansstyre. Det är helt och hållet fel. Utan förra mandatperiodens skattehöjning hade situationen sett mycket svårare ut. De borgerliga röstade nej till denna inkomstförstärkning. Hade folkpartiet menat allvar med att prioritera skolan hade väl Björklund kunnat slåss för att kommunerna skulle ha fått behålla statsbidragen. Det gjorde han inte. En rödgrön regering hade givit 15 miljarder mer till kommunsektorn. Dessutom hade riktade pengar givits för att öka lärartätheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar